Alla inlägg den 30 november 2007

Av Annette Håkansson - 30 november 2007 15:41

jag måste bara säga att jag är lättad..dels över att VFU:n är slut och över att allt flöt på så bra som det gjort efter paniken som jag skrev om förra gången! Det har varit sådan stress under dessa två veckor så därför e jag grymt lättad över att praktiken är slut..fast jag har ju haft jätteroligt! Det har varit hur kul som helst..särskilt när eleverna varit så ivriga och studiemotiverade!


Jag har ju jobbat med programmet Photoshop och eleverna har fått använda en effekt som heter "gör flytande" på sitt eget foto. Målet med detta var att alla skulle göra en "flytande"-bild plus infoga en text(hälsning) och sedan skulle alla bilder skickas till en kille som flyttat från klassen till Australien.

Igår torsdag blev alla färdiga med sina bilder och sedan sammanställdes både orginalbilden+flytande-bilden till en bok som vi hjälptes åt att hitta på en titel på.


Jag har haft en lektion i helklass där jag gick igenom photoshop och visade hur man gjorde gör flytande på mitt foto och sedan har jag haft åtskilliga lektioner med 4 elever åt gången där de jobbat med sitt eget foto. Detta pga att det bara fanns 4 datorer i samma rum och dessutom så kunde inte kanonen användas i detta rum. Sedan sammanställde jag alla bilder i en powerpoint som jag visade för klassen, jag visade även min startnyckel då eftersom det inte gick att komma in på nätverket när jag skulle visa den och jag visade även min resurssida.

Det var även andra lärare och elever som blev otroligt nyfikna på vad jag jobbade med så vi skrev ut alla bilder och satte upp dem som en utsällning i matsalen.


det har gått jättbra..en del elever fick dock sitta flera gånger och jobba med sitt foto eftersom de inte kunde bestämma sig hur de ville att kortet skulle se ut. Så det är något att tänka på tills nästa gång: Var mer tidsbestämd.

Det är klart att IKT varit ett stöd i undervisningen..utan det så skulle ju inte nåt av detta varit genomförbart! Jag måste nog säga att kanonen är det bästa stödet eftersom man kan visa så mycket för eleverna som annars varit mycket svårare. Tex. så kunde alla titta på allas bilder samtidigt i den poweroint som jag gjorde. Det hade tagit så mycket längre tid om varje elev skulle titta i boken istället.


Jag fick även förfrågan om jag inte skulle kunna komma till andra klasser och jobba med IKT..men det fanns det ingen tid till. Så det finns faktiskt en vilja att arbeta med detta bland  "de äldre" lärare som inte har IKT kompetens vilket jag blev förvånad över...men oxå väldigt glad över! Och då blir jag samtidigt väldigt glad över att jag läst denna kurs som kommer att ge mig en bättre möjlighet till jobb i framtiden!

Tja då!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2007
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards